Interlink

 

 

 

 

 

Loyalty

 

Loyalty Nedir?

“Loyalty” nin Türkçe anlamı “Sadakat” tir. Sadakat ise bağlılık demektir. Buradaki bağlılık, bir kuruma, kültüre veya markaya bağlı olmak şeklinde kullanılabilir. Bizim bahsettiğimiz loyalty bir markaya bağlılık anlamında kullandığımız şeklidir. Bir Müşterinin bir markadan sık sık alım yapması, rakip markaları tercih etmemesi o markaya bağlı olduğunu gösterir. Aynı şekilde bir Çalışanın da çalıştığı markayı sevmesi, onu destekliyor olması yine o Çalışanın o markaya bağlı olduğu anlamına gelir.

Loyalty Program Nedir ve Türleri Nelerdir?

“Loyalty Program” da “Sadakat Programı” olarak çevirebilir. Sadakat Programlarını ikiye ayırabiliriz;

İlki Müşteri Sadakat Programlarıdır. Bu programlar Müşterilerin ilgili markadan sık sık alım yapmalarını, rakip markaları tercih etmemelerini ve ilgili markayı başkalarına önermelerini sağlar. Böylelikle ilgili markanın satışı ve bilinirliği artar. Burada en çok kullanılan kurgu, Müşteriye ilgili markadan alışveriş yaptığında puan kazandırmak, bu puanlarla da ödüller almalarını sağlamaktır. Müşteriler kazandırdıkları puanlarla ihtiyaçlarını ne kadar karşılayabilirse, o kadar alıma teşvik edilmiş olur. Ayrıca ürün alımı dışında da çeşitli interaktif Oyunlaştırma kurgularından puan kazandırılabilir (Örn. Video İzleme, Resim Yükleme, Soru Cevaplama vb.).

İkinci tip Sadakat Programları ise Çalışan Sadakati Programlarıdır. Bunlar da bir markanın Çalışanlarının o markada mutlu, motive, uzun yıllar çalışmalarını ve o markada çalışmayı başkalarına önermelerini sağlar. Burada da Çalışanlara puanlar kazandırılır ve bu puanlarla ödüller almaları sağlanmaktadır. Çalışan Sadakati Programlarında puan kazanımı Yan Hakların esnetilmesi, Doğum Günü, Yılbaşı gibi ödülleri, Prim, Teşvik ve yine interaktif Oyunlaştırma kurguları gibi birçok şekilde sağlanabilir.

Loyalty Card Nedir?

Loyalty Card, yani Sadakat Kartları günümüzde eskisi kadar yaygın olmasa da hala kullanılmaktadır. Bu kartlar, bir Sadakat Programında Üyelere üyeliği karşılığında verilebilir. Böylelikle Üyeyle aidiyet açısından ilk temas kurulmuş olur. Tabii gittikçe hızlı bir şekilde dijitalleşen dünyamızda ve yüzlerce markanın kartının bulunması sonucunda artık çok fazla kart taşımak istememekteyiz. Bunların yerini akıllı telefonlarımızda bulunan aplikasyonlar almış bulunmakta. Aplikasyonlar dijitalliği karşılamakla birlikte telefonlarımızda sınırlı hafızalarımız olduğundan aslında en çok tercih edilmesi gereken yöntem mobil responsive kullanılabilen bir web sitesi. Bu web sitelerine Kullanıcı Adı ve Şifre ile giriş yapılması sonucunda ne kart taşımamız gerekmektedir, ne de aplikasyon indirmemiz. Böylelikle Üyeler, sistemi aktif kullanmaya daha fazla teşvik edilmiş olur. Sistemin kolaylığı bir Sadakat Programının aktif olarak kullanması açısından çok önemlidir. Aktif kullanılmayan bir Sadakat Programını da hiçbir marka uygulamak istemez.

Bunlarla birlikte hala geleneksel Müşterilerin barındığı bazı sektörlerde (Örn. Yapı) hala fiziki bir kart verilmesi aidiyet için pozitif etkiler yaratabilir. Tabii bu sektörlerin de önümüzdeki yıllar içinde kart kullanmayı bırakacağı aşikar.

Loyalty Program Nasıl Oluşturulur?

Öncelikle bir Sadakat Programını oluştururken Hedef Kitle belirlenmelidir. Hedef Kitle eğer Müşterilerse, Sadakat Programının kurgusunu Pazarlama Departmanı oluşturmalıdır. Eğer Hedef Kitle Çalışanlarsa, kurguyu İnsan Kaynakları oluşturmalıdır. Kurgu oluşturulduktan sonra, yapılacak işleri Satın Alma ve Yazılım yerine getirecektir. Büyük markaların da çoğunlukla büyük Satın Alma ve Yazılım departmanları olur fakat tek işleri bir Sadakat Programı oluşturmak değildir. Hatta bir Sadakat Programı oluşturmak belki de iş listelerinin sonlarında yer alır. Bu sebeple markalar Sadakat Programlarının Satın Alım ve Yazılım işlerini outsource ederler. Eğer outsource etmez kendileri denerlerse genellikle yönetemezler ve proje başarısızlıkla sonuçlanır. Outsource etmeleri durumunda da çok doğru, tecrübeli ve aynı zamanda yenilikçi bir partnerle ilerlenmelidir. Hangi partnerle ilerleneceğine Pazarlama veya İnsan Kaynakları Satın Alma ile beraber karar vermelidir. İlgili partnere karar verildikten sonra partnerin ürünlerinden hangilerinin ne şekilde kullanılacağı kararlaştırılmalı ve partnere çok iyi bir analiz imkanı sağlanmalıdır. Sonrasında ilgili çalışmalara başlanır ve çalışmalar tamamlandıktan sonra proje canlıya alınır.

Sadakat Programlarının outsource edilmesine en güzel MICROSOFT ile olan projemizi örnek verebiliriz. Kendileri dünyanın en büyük 10 markasından biri ve en büyük yazılım şirketi olmalarına rağmen Sadakat Programı konusunda bizlerden hizmet almaktadırlar.